Werkvormen voor Complex Systemische problemen

“Alle wegen leiden naar de SEH”

Een uitspraak die ik al vaker uit mijn heb mond laten rollen. Een spoedeisende hulp is 365 dagen per jaar 24/7 open voor spoedeisende medische zorg. Deze chronische beschikbaarheid en de mogelijkheid tot meer diagnostiek dan in de eerste lijn mogelijk is, maakt de spoedeisende hulp met enige regelmaat meer tot een “24/7 oplossingen centrum” of een “24/7 diagnostisch centrum”.|

Een spoedeisende hulp biedt eerste opvang en stabilisatie voor acuut zieke patiënten. Patiënten liggen aan de monitor om hun hartslag en bloeddruk te bewaken. Wanneer alle behandelkamers vol zijn, kunnen we patiënten niet meer bewaken. Door een enorm aanbod aan patiënten vertraagt de aanvullende diagnostiek. Soms kunnen we patiënten ook niet meer opnemen omdat het ziekenhuis te vol ligt. De zorg stagneert.

Een overvolle afdeling Spoedeisende hulp waar soms enkele uren een “stop” of “code rood” moet worden afgekondigd is een voorbeeld van een complex systemisch probleem. Er is niet een duidelijke oorzaak. Oorzaken hangen met elkaar samen. Waar in dit complexe geheel moet je beginnen ? Hoe weet je of je begint met een oorzaak die ook werkelijk kan bijdragen aan het verminderen van druk op de spoedeisende hulp ? En veel gebruikte oplossing voor het verbeteren van dit probleem is het uitbreiden van de capaciteit op de spoedeisende hulp. Hoewel ik hier geen tegenstander van ben is het goed om je te realiseren dat dit een versterkend effect heeft. Het is tijd om op een onderbouwde wijze als medisch professionals te gaan kijken naar mogelijkheden in verandering voor complexe systemische problematiek in de zorg. Zodat onze inspanningen ook werkelijk effect hebben. Die wetenschappelijk onderbouwde aanpak komt vanuit systeemdenken. SEH piekdrukte is slechts een van de vele complexe vraagstukken waar we op dit moment te maken hebben. Causale diagrammen vormen een systematische benadering voor allerlei uitdagende en complexe vraagstukken

Causale diagrammen zijn afkomstig uit de systeemdynamica en sterk gepopulariseerd door publicaties van o.a Senge (1990, 1994). Zelf leerde ik deze werkvorm voor het eerst van Hans Vermaak tijdens de opleiding systeemdenken in praktijk.

Het causale diagram vormt een analytisch instrument voor sociale vraagstukken

Themadag SEH Piekdrukte Werkvorm CLD

Causale diagrammen verbinden “harde organisatorische factoren’ met meer subjectieve verschijnselen zoals intermenselijke verhoudingen. Het maken van causale diagrammen is niet altijd eenvoudig en heeft qua implementatie als werkvorm misschien wel wat achterstand opgelopen. Het causale diagram combineert een bril tussen 2 werelden; het vormt een analytisch instrument van sociale vraagstukken. Het maken van causale diagrammen kan aanvankelijk wat ongemakkelijk aan voelen. Exact, zoals vele complexe systemische problemen, zich voordoen in de praktijk van alledag.

Themadag Causale diagrammen Werkvorm CLD

Hoe ga je aan de slag met causale diagrammen?

1. Je diagnosticeert het complexe systemische probleem waarmee je aan de gang wil

2. Je analyseert een top 10-20 van causale factoren uit de volle breedte

3. Vervolgens maak je op basis van verhaallijnen een causaal diagram 

4. Het diagram klopt als je verhaal dat je verteld bij het doorlopen van het diagram klopt

5. Vervolgens deduceer je hefbomen en indicatoren voor verandering 

Bron; Tabel 8.1 Een causaal diagram maken in 5 stappen, Hans Vermaak, meer dan de som der delen, blz 141

Hoewel bovenstaande een simpele aanwijzing is, is de dagelijkse praktijk weerbarstiger. Hierbij gaat het uiteindelijk meer om het maken en bespreken van het diagram, dan het diagram op zichzelf. Het gaat niet om het perfecte diagram. Het gaat  om inzicht in elkaars handelingsperspectief . Zo creëer je een breed draagvlak voor je complexe systemische vraagstuk. 

Wat levert het inplannen van een dag “werken met causale diagrammen” jullie op?

  • “Het” complexe systemische problemen diagnosticeren we en bakenen we af
  • Door het maken van (meerdere) causale diagrammen krijgen we inzicht in aangrijpingspunten voor verandering van dit probleem
  • Door het identificeren van meetfactoren weten we waar we vooruitgang kunnen monitoren
  • Door op systeem dynamische wijze te kijken reken je af met “standaard-stokpaardjes”
  • Door met verschillende groepen een causaal diagram te maken voor hetzelfde vraagstuk kan een gesprek gestart worden over de betekenisgeving van de diagrammen. Dit biedt ruimte voor discussie over handelingsperspectief
  • Anders dan intervisie levert dit niet allen een perspectief op in blinde vlekken van het individu maar meer in verschillen in handelingsperspectief en ruimte voor (meetbare)verandering 


Wil je weten of jouw problematiek in de zorg een complex systemisch probleem is ? Wil je aan de slag met deze werkvorm ? Neem contact op, accreditatie wordt aangevraagd. 6 ABAN PE per medisch specialist. Het maken van causale diagrammen is opgenomen in de themadag SEH piekdrukte.

Wicked Issue- Complex Adaptive Systems

Human System Dynamics

Tijdens de week systeemdenken in de praktijk maakte ik kennis met de CDE methodiek van Glenda Eyong. Met 3 vragen zet Glenda aan tot een leerproces dat steeds opnieuw doorlopen moet worden. In het najaar ga inde intensieve week doen met Glenda en volgt er meer informatie over deze werkvorm.

Glenda inspireerde zorgprofessionals in British Columbia om aan de slag te gaan met ED Crowding.  Klik hier voor meer informatie.

Houdt deze website en mijn LinkedIn profiel in de gaten, meer informatie over deze werkvorm zal verschijnen.

Bronnen:

  • Meer dan de Som der delen, B. Kessener en L.van Oss, boom uitgeverij 2019, ho 8 door Hans Vermaak, het maken van causale diagrammen
  • Interactief werken met causale diagrammen, Overmaak, MO, nummer 3/4, 2006
  • De Fifth Discipline, Praktijkboek , P Senge